اتحادیه لوازم یدکی فروشان شیروان

اتحادیه لوازم یدکی فروشان شیروان

اتحاد تنها راه پیشبرد اهداف عالیه یک گروه میباشد.
اتحادیه لوازم یدکی فروشان شیروان

اتحادیه لوازم یدکی فروشان شیروان

اتحاد تنها راه پیشبرد اهداف عالیه یک گروه میباشد.

حراج و فروش فوق العاده واحدهای صنفی

ماده یکتعاریف

الف– تعریف حراج: در این آیین نامه حراج به عرضه کالا جهت فروش به قیمت پایین تر از قیمت خرید یاتمام شده و نازل تر از قیمت متعارف و تعادلی بازار، مربوط به پایان فصل مصرف– توسعه اولیه فروش کالا – تغییر شغل – تعطیل واحد صنفی که در مدت معین در واحدهایصنفی ، تحت شرایط و ضوابط این آیین نامه انجام می گیرد اطلاق می شود.

ب– تعریف فروش فوقالعاده: به عرضه کالا جهت فروش به قیمت حداقل 10 یا 15 درصد پایین تر ازقیمت متعارف و تعادلی بازار که در مدت معین در واحدهای صنفی تحت شرایط و ضوابط اینآیین نامه انجام می گیرد، اطلاق می شود.

ماده 2– تعداد دفعات برگزاری حراج و فروش فوق العاده واحدهایصنفی حداکثر سه نوبت در سال و هر نوبت به مدت یک ماه می باشد.

ماده 3– واحدهای صنفی متقاضی انجام حراج یا فروش فوق العادهمکلفند کلیه کالاهای مورد عرضه را تحت ضوابط برگزاری حراج یا فروش فوق العاده بهفروش رسانند.

تبصره – کلیه عناوین فروشهای غیر متعارفواحدهای صنفی تحت هر نام با نظر اتحادیه صنف مربوط مشمول یکی از تعاریف حراج یافروش فوق العاده خواهد بود.

ماده 4– هر واحد صنفی قبل از حراج و یا فروش فوق العاده مکلف استمدارک زیر را همراه درخواست حراج یا فروش فوق العاده با ذکر تاریخ پیشنهادی برایحراج یا فروش فوق العاده کالا، جهت اخذ مجوز به اتحادیه مربوط و در صورت عدم وجوداتحادیه به مجمع امور صنفی ذیربط تسلیم نماید.

الف – فهرست کلیه کالاهای مورد عرضه در واحدصنفی.

ب- فاکتور خرید یا مدارکی دال بر قیمت های تمامشده.

ج- فهرست قیمت های متعارف در حال فروش عادی.

د- تعیین درصد تخفیف نسبت به قیمت فروش کالا درمورد فروش فوق العاده کالا.

هـ - لیست قیمت کالا پس از کسرتخفیف.

اتحادیه ها و مجامع امور صنفی موظفند حداکثرظرف مدت یک هفته نسبت به صدور مجوز حراج و یا فروش فوق العاده کالا جهت متقاضیاناقدام نمایند و در صورت عدم موافقت مراتب را با ذکر دلایل قانونی به متقاضی اعلامنمایند.

تبصره: عدم پاسخگویی اتحادیه ها و یا مجامعامور صنفی به درخواست واحدهای صنفی در زمان مقرر یک هفته به منزله موافقت با حراجیا فروش فوق العاده و صدور مجوز برای آنها محسوب می شود. در این شرایط اگر تخلفاتینسبت به مواد این آیین نامه از طرف واحدهای صنفی صورت گیرد و مسوولیت آن مستقیما بهعهده آنان خواهد بود.

ماده 5– هر واحد صنفی که بخواهد کالا یا مصنوعات یا فرآورده هایخود را حراج و یا فروش فوق العاده نماید موظف است علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه صنفمربوط و در صورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط، تابلویی شامل نرخاولیه، میزان تخفیف و مدت حراج یا فروش فوق العاده و قیمت کالا پس از کسر تخفیف رادر مدخل مغازه خود به طوری که در معرض دید همگان باشد نصب نماید.

ماده 6– اتحادیه ها و مجامع امور صنفی صادر کننده مجوز حراج و یافروش فوق العاده مکلفند پس از صدورمجوز، مراتب را در استان ها به سازمان بازرگانیاستان و در شهرستان ها به مدیریت بازرگانی شهرستان اعلام نمایند. همچنین به منظوربرخورداری واحدهای صنفی که اقدام به فروش فوق العاده و یا حراج می نمایند از تخفیفهای مالیاتی، اتحادیه ها و یا مجامع امور صنفی مکلفند یک نسخه از مجوز صادره را جهتحوزه مالیاتی مربوطه ارسال نمایند.

ماده 7– واحدهای صنفی مجاز نمی باشند که برای جلب مشتری دربارهکالاهای مورد حراج یا فروش فوق العاده بر خلاف واقع تبلیغ نمایند. تبلیغ خلاف علاوهبر تعقیب قانونی متخلف، موجب تعطیل حراج یا فروش فوق العاده خواهد شد.

ماده 8– در صورتی که واحد صنفی بدون دریافت مجوز از اتحادیه و درصورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط اقدام به حراج و یا فروش فوق العادهنماید مرتکب تخلف صنفی گردیده و طبق قانون و مقررات نظام صنفی با وی برخورد میگردد.

ماده 9– واحد صنفی مکلف است در مقابل عرضه کالاهای مورد حراج ویا فروش فوق العاده، فاکتور فروش و یا رسید و فیش صندوق صادر و بهمشتری تسلیمنماید.

بصره – کلیه عناوین فروشهای غیر متعارف واحدهایصنفی تحت هر نام با نظر اتحادیه صنف مربوط مشمول یکی از تعاریف حراج یا فروش فوقالعاده خواهد بود.

ماده 4– هر واحد صنفی قبل از حراج و یا فروش فوق العاده مکلف استمدارک زیر را همراه درخواست حراج یا فروش فوق العاده با ذکر تاریخ پیشنهادی برایحراج یا فروش فوق العاده کالا، جهت اخذ مجوز به اتحادیه مربوط و در صورت عدم وجوداتحادیه به مجمع امور صنفی ذیربط تسلیم نماید.

الف – فهرست کلیه کالاهای مورد عرضه در واحدصنفی.

ب- فاکتور خرید یا مدارکی دال بر قیمت های تمامشده.

ج- فهرست قیمت های متعارف در حال فروش عادی.

د- تعیین درصد تخفیف نسبت به قیمت فروش کالا درمورد فروش فوق العاده کالا.

هـ - لیست قیمت کالا پس از کسرتخفیف.

اتحادیه ها و مجامع امور صنفی موظفند حداکثرظرف مدت یک هفته نسبت به صدور مجوز حراج و یا فروش فوق العاده کالا جهت متقاضیاناقدام نمایند و در صورت عدم موافقت مراتب را با ذکر دلایل قانونی به متقاضی اعلامنمایند.

تبصره: عدم پاسخگویی اتحادیه ها و یا مجامعامور صنفی به درخواست واحدهای صنفی در زمان مقرر یک هفته به منزله موافقت با حراجیا فروش فوق العاده و صدور مجوز برای آنها محسوب می شود. در این شرایط اگر تخلفاتینسبت به مواد این آیین نامه از طرف واحدهای صنفی صورت گیرد و مسوولیت آن مستقیما بهعهده آنان خواهد بود.

ماده 5– هر واحد صنفی که بخواهد کالا یا مصنوعات یا فرآورده هایخود را حراج و یا فروش فوق العاده نماید موظف است علاوه بر کسب مجوز از اتحادیه صنفمربوط و در صورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط، تابلویی شامل نرخاولیه، میزان تخفیف و مدت حراج یا فروش فوق العاده و قیمت کالا پس از کسر تخفیف رادر مدخل مغازه خود به طوری که در معرض دید همگان باشد نصب نماید.

ماده 6– اتحادیه ها و مجامع امور صنفی صادر کننده مجوز حراج و یافروش فوق العاده مکلفند پس از صدورمجوز، مراتب را در استان ها به سازمان بازرگانیاستان و در شهرستان ها به مدیریت بازرگانی شهرستان اعلام نمایند. همچنین به منظوربرخورداری واحدهای صنفی که اقدام به فروش فوق العاده و یا حراج می نمایند از تخفیفهای مالیاتی، اتحادیه ها و یا مجامع امور صنفی مکلفند یک نسخه از مجوز صادره را جهتحوزه مالیاتی مربوطه ارسال نمایند.

ماده 7– واحدهای صنفی مجاز نمی باشند که برای جلب مشتری دربارهکالاهای مورد حراج یا فروش فوق العاده بر خلاف واقع تبلیغ نمایند. تبلیغ خلاف علاوهبر تعقیب قانونی متخلف، موجب تعطیل حراج یا فروش فوق العاده خواهد شد.

ماده 8– در صورتی که واحد صنفی بدون دریافت مجوز از اتحادیه و درصورت عدم وجود اتحادیه از مجمع امور صنفی ذیربط اقدام به حراج و یا فروش فوق العادهنماید مرتکب تخلف صنفی گردیده و طبق قانون و مقررات نظام صنفی با وی برخورد میگردد.

ماده 9– واحد صنفی مکلف است در مقابل عرضه کالاهای مورد حراج ویا فروش فوق العاده، فاکتور فروش و یا رسید و فیش صندوق صادر و به مشتری تسلیمنماید.

ماده 10– واحدهای فاقد پروانه کسب مجاز به حراج و یا فروش فوقالعاده نمی باشند. در صورت انجام آن، مجامع و اتحادیه های صنفی ذیربط موظفند حراج ویا فروش فوق العاده این گونه واحدها را تعطیل نمایند.

ماده 11– اتحادیه ها و یا مجامع امور صنفی جهت انجام خدمات بهواحدهای صنفی که اقدام به حراج و یا فروش فوق العاده می نمایند، مجازند مبلغی را باتصویب کمیسیون نظارت شهرستان مربوطه دریافت نمایند.

ماده 12– سازمان بازرگانی استان ها می توانند در صورت تشخیص وضرورت برای تنظیم بازار با همکاری مجام و اتحادیه های صنفی ذیربط و تصویب کمیسیوننظارت تمهیدات لازم بمنظور برگزاری فروش های فوق العاده هماهنگ واحدهای صنفی راحداقل دو بار در سال (پاییز و بهار) فراهم آورند.

اده 13– نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه به عهده اتحادیه ها ومجمع امور صنفی ذیربط و سازمان بازرگانی استان در مراکز استان ها و در شهرستان هایتابعه با مدیریت بازرگانی شهرستان می باشد.

ماده 14– این آیین نامه شامل 14 ماده و 2 تبصره در تاریخ 19/3/1383 توسط وزیر محترم بازرگانی تصویب گردیده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد